Pojištění vozidel

Povinné ručení

Z povinného ručení jsou hrazeny škody na majetku, zdraví, životě, nebo škody, které mají formu ušlého zisku, jež řidič způsobí třetí osobě či osobám při provozu vozidla. Toto pojištění upravuje zákon č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla.

Jak vybrat povinné ručení?

Při výběru produktu povinného ručení je vhodné zvážit více kritérií, nejen cenu. Základem pojištění odpovědnosti z provozu vozidla je celkový limit na zdraví a škodě způsobené další osobě, nyní je ze zákona nastaven minimální limit 35 mil. Kč na zdraví a 35 mil. na způsobenou újmu. Pokud s vozidlem jezdíme denně, doporučujeme zvolit vyšší limity například 70 mil. Kč na zdraví a 70 mil. Kč na škodu.

Asistenční služby a servis

Dalším zvažovaným kritériem by měl být rozsah asistenčních služeb vybraného povinného ručení a možnosti rozšíření o vybraná připojištění - pojištění živelných událostí, připojištění čelního skla, pojištění střetu se zvěří a dalších. Lze tak získat vyšší ochranu vozu i bez nutnosti sjednání havarijního pojištění. Doporučujeme zvážit i renomé pojišťovny - jaké zkušenosti měli vaši přátelé, když řešili nějakou událost s pojišťovnou - lze se dovolat na infolinku dané pojišťovny?.

Amortizace

"Na křižovatce do mě zezadu narazilo jiné vozidlo a poškodilo mi celou zadní část vozu. Nehodu jsme sepsali a řešili přes povinné ručení viníka. Jeho pojišťovna mi ale vyplatila pouze 50% částky, kterou jsem dal za opravu v servise. Moje auto je přitom jen čtyři roky staré! Jak je to vůbec možné?"

Typická stížnost poškozeného - pojišťovna uplatnila tzv. amortizaci - tedy znehodnocení vlivem času. Vyčísleno podle interních tabulek - klient neměl jinou šanci než věc rozporovat a soudit se.

Postavení poškozených by se mělo v roce 2014 - po účinnosti nového Občanského zákoníku zlepšit. Zatímco v současném zákoníku je náhrada škody upravena zhruba padesáti paragrafy, v novém kodexu to bude více než dvakrát více. Nejdůležitější změnou je posun v upřednostňování náhrady škody uvedením v původní stav.